Returning Customer
I am a returning customer
Register Account
If you already have an account with us, please login at the login form.
Teie konto on loodud!
Õnnitlused! Teie konto on edukalt loodud!
Nüüd saate nautida liikmeks olemise privileege, mis parandavad Teie ostukogemusi meie veebipoes.
Kui Teil on poe toimimisega seoses mingisuguseid küsimusi, siis palume pöörduda poe omaniku poole.
Konto loomise kinnitus saadeti Teie poolt antud e-posti aadressile. Kui kinnituskiri ei ole Teieni jõudnud lähima tunni aja jooksul, palume võtta meiega ühendust.
Väljalogimine
Olete edukalt välja loginud. Nüüd on turvaline arvuti juurest lahkuda.
Teie ostukorvi sisu salvestati ja see taastatakse järgmisel sisselogmisel.
Muidugi on veel vara rääkida lapse omadustest, nagu ausus, julgus, headus jpm. Kuid see, mis kujuneb suhtlemisel, on väga tähtis: emotsionaalne heaolu, soojus ja hubasus
uues ja tundmatus maailmas. Perekondades, kus vanemad on lastesse kiindunud ja armastavad ning toetavad neid emotsionaalselt, kujuneb lastel eneseaustus, nad
usaldavad teisi inimesi ja on sõbralikud.
Tundekasvatuse sügavus ja mõju olenevad suuresti
sellest, kuidas vanemad oma lastega suhtlevad, kuivõrd empaatilised ja
emotsionaalselt intelligentsed nad ise on. Emotsioonid on loetavad ehk nähtavad, kuna sellised
väljendusvahendid, nagu pilk, miimika, žestid ja kehakeel, kõne intonatsioon
ning hääletoon, annavad informatsiooni läbielatud tundmustest. Emotsioonide
tajumise, hindamise ja väljendamise astmel õpivad imikud (0-1 eluaastal) ja
väikelapsed esialgu ära tundma oma ja teiste emotsioone kõne, käitumise ja
välimuse kaudu. Kui lapsed suudavad oma või teiste emotsiooni ära tunda,
teadvustada ja fikseerida, siis õpivad nad ka ise emotsioone väljendama.
Laps hindab tihti oma oskusi ja võimeid üle.
Seepärast on väikelapseeas ärritus ja viha lapse üsna tavalised emotsioonid ja
raevupursked selle seisundi väljendusvormid. Ärrituse ja vihastamisega
reageerib laps ebaõnnestumisele ja iseseisvuse piiramisele. Täiskasvanu
peal näeb laps emotsionaalseid reaktsioone ja õpib käitumismalle ning saab
kogemusi, milliste emotsioonidega teised tema käitumisele reageerivad. Kõike
seda, mida laps omamoodi kogeb, elab ta üle tundmustega. See, millised
emotsioonid kaasnevad teistel inimestel seoses lapse toiminguga, saab lapse
edasise käitumise motiivi aluseks.
Perekonnal on suur mõju laste arengule, isiksuse
kujunemisele ja sotsialiseerumisele. Sotsiaalne areng kindlustab lastel
ühiskondlikuks kooseluks vajalike oskuste ja pädevuste kujunemise.
Sotsiaalne areng ja suhtlemine algavad lapse ja
täiskasvanu varajastest suhetest. Suhted on suures osas täiskasvanu juhtida ja
reguleerida, sellel põhinebki kasvatus. Lapse arengus on suhted olulised tema
kolmel esimesel eluaastal. Seda, mis lapse arengus neil aastail toimub, on
hiljem raske muuta. Laps on sotsiaalne olend. Tema emotsionaalsed ja
sotsiaalsed suhted mõjutavad lapse arengu kõiki aspekte olulisel määral. Kõige
olulisemal kohal on kiindumussuhte kujunemine lähedasse täiskasvanusse.
Täiskasvanu lähedus ja tähelepanu lapsepoolsete märguannete suhtes loovad
lapses turvatunde ning panevad aluse usaldusele ümbritseva maailma suhtes.
Teise eluaasta vältel lapse kiindumus lähedastesse tugevneb ja saavutab maksimumi.
Laps püüdleb täiskasvanu kiituse järele, kurvastab, kui temaga rahul ei olda.
Teise eluaasta keskel tekib sümpaatia (kaastunne, abi) ka eakaaslase suhtes.
Last kurvastab enim lahusolek vanematest või muudatused elus (lastesõim,
haigla). Laps avastab, et ema pole hetkel tema jaoks ning kogeb lahusolekuhirmu.
Teisel eluaastal hakkab kujunema lapse enda tahe,
mille ilminguks on täiskasvanuga vastuolu korral tekkiv jonn. Mida tormilisem
on lapse reageering, seda tugevamad on tahtealged. Lapse tahet mõjutavad
eeskuju ja sõnakuulamine. Tahet on vaja suunata lapse tegevusele ja
suhtlemisele. Laps vajab piiranguid vastavalt oma suutlikkusele, mitte luba
jonni abil keelust üle astuda ja oma tahet või negatiivset soovi läbi suruda.
Laps vajab tegevust ja suhtlemist harjumuste kujunemiseks. Harjutamine kasvatab
lapses tahet režiimist kinni pidada. Väikelapsel tekkivad harjumused, sest tal
on kalduvus kõike korrata. Sama tähtis
on ka kõnelemise harjutamine. Väikelapsega suhtlemine võimaldab tal end kõnes
väljendada.
Peaaegu iga lapse elus on momente, kui ta äkki
muutub roosapõsksest võluvast põngerjast iseseisvaks ja sõltumatuks inimeseks.
Üldjuhul toimub see muutus umbes kolmeaastaselt. Psühholoogid nimetavad seda
keerulist perioodi kolmeaastase kriisiks. Kui vanemad ei tunneta, et endised
suhtlemismeetodid lapsega ei ole uuel kasvuetapil enam aktuaalsed, võib laps
muutuda täiesti mittejuhitavaks väikeseks põikpeaks, kelle peaeesmärgiks on
kõike risti-vastupidi teha ja tujutseda.
Koos
oskusega teha paljut iseseisvalt hakkab lapses arenema sõltumatuse
fenomen – see on “Mina ise!” – periood. “Mina ise!” väljendab lapse soovi olla
iseseisev. See ei tähenda, et laps tahab kõike vastupidi teha, vaid hoopis
seda, et laps tahab käituda nii, nagu seda teeb täiskasvanu. Täiskasvanu on
muutunud lapse eeskujuks ja laps püüab teda võimalikult täpselt jäljendada.
Maimiku (1-3 eluaasta) sotsiaalses arengus ongi kõige tähtsamaks saavutuseks
autonoomia ja iseseisvustunne. Minapildi kujunemine on inimesele
tähtis oma tegevuse ja käitumise hindamisel ning otsuste tegemisel.
Väikelapseeas on sotsiaalse arengu seisukohalt
väga tähtis lapse mängimine koos täiskasvanuga täiskasvanu suunamisel ja
juhendamisel. Nagu juba öeldud, õpib väikelaps täiskasvanut jäljendades. Ta
jälgib tähelepanelikult täiskasvanute käitumist ja püüab seda matkida. Nii
võtab laps omaks käitumismallid, hoiakud ja suhtumised. Seepärast on väikeste
lastega tegelevatel täiskasvanutel vaja jälgida oma käitumist, reageeringuid,
suhtumist teistesse inimestesse ning meid ümbritsevasse loodusesse.
Täiskasvanul tuleb lapsega lugupidavalt suhelda ja
jälgida, et seda teeksid ka kaaslased. Tuleb meeles pidada, et austus ei
tähenda järeleandmist. Lapsele tuleb õpetada:
· Kuidas teisi enda ümber märgata;
· kuidas esitada küsimusi ning kuidas teisi kuulata;
· mängida lapsega läbi suhtlemissituatsioone;
· tulemuslike soorituste puhul last tunnustada.
Kindlasti on vaja suurt tähelepanu pöörata lapse sotsiaalsete oskuste arendamisele. Teiste laste ja täiskasvanutega suhtlemise kogemus toetab seltskondlikes situatsioonides lapse enesekindlust, ta tunneb end vabamalt ja häbeneb võõras seltskonnas vähem ning sõprade leidmine muutub lihtsamaks. On väga oluline, kuidas laps ümbritsevaga suhtleb, kuid mitte vähem oluline ei ole ka viis, kuidas ta seda teeb, millised on tema tundeväljendused – emotsioonid. Laps näeb täiskasvanu emotsionaalseid reaktsioone ja tema käitumist erinevates situatsioonides. Laps õpib täiskasvanult käitumismalle ning saab kogemusi.
Toetub magistritööle "Lapsevanema huvid ja vajadused lapse arengu toetamisel ja kasvukeskkonna loomisel Jõelähtme vallas" J. Sepp