Returning Customer
I am a returning customer
Register Account
If you already have an account with us, please login at the login form.
Teie konto on loodud!
Õnnitlused! Teie konto on edukalt loodud!
Nüüd saate nautida liikmeks olemise privileege, mis parandavad Teie ostukogemusi meie veebipoes.
Kui Teil on poe toimimisega seoses mingisuguseid küsimusi, siis palume pöörduda poe omaniku poole.
Konto loomise kinnitus saadeti Teie poolt antud e-posti aadressile. Kui kinnituskiri ei ole Teieni jõudnud lähima tunni aja jooksul, palume võtta meiega ühendust.
Väljalogimine
Olete edukalt välja loginud. Nüüd on turvaline arvuti juurest lahkuda.
Teie ostukorvi sisu salvestati ja see taastatakse järgmisel sisselogmisel.
Esemelises tegevuses avalduvad lapse teadmised ja
oskused esemete kasutamisviisides. Need omandatakse täiskasvanu juhendamisel,
jäljendamisel või nendega koos tegutsedes.
Lev Võgotski tõi esile laste huvide skeemi,
millest selgub, et laste huvide areng on tihedas seoses laste üldbioloogilise
kasvuga. Arengu esimesel perioodil õpib laps juhtima oma tunnetusorganeid:
liigutama käsi, pead, silmi, tekib huvi igasuguste ärritajate vastu, olgu see
vali hääl, ere valgus, kirev värv või muu. Kõik, mis on käeulatuses, topitakse
suhu. Järk-järgult hakkab laps kõndima ja teda huvitab avarus, ronimine,
roomamine, asjade ümberpaigutamine – last huvitab keskkond. Tunneb huvi
üksikasjade, aktiivse tegevuse ja esemete kombineerimise vastu. Lapse peamiseks
huviks kujuneb isetegevus, soov ise kõike teha, juhtida oma käitumist. Huvide
olemus väljendub lapse vajaduses. Enne kui arenevad teadvus ja enesekontroll,
reageerib laps maailmale eelkõige tegevuse kaudu.
Esimesel eluaastal kogub laps teavet esemete
erinevatest omadustest. Kahel järgneval eluaastal õpib ta asju kasutama, s.t.
omandab esemete erinevaid kasutamisviise. Esemete funktsioonid omandatakse
põhiliselt koostegevuses ja suhtlemises täiskasvanutega neid matkides. Esemelise
tegevuse mõjul jätkub tajude areng, kujuneb esimene mõtlemise vorm
(kaemuslik-tegevuslik mõtlemine), vallandub intensiivne kõnearengu periood,
kujunevad teised eale iseloomulikud tegevused (eneseteenindus, kujutavad
tegevused, esemeline mäng).
Esemeliste tegevuste kujunemisel võib väikelapse
juures eristada kahte momenti. Esimene on tegevusviiside omandamine üha suurema
hulga erinevate asjadega ja teine, täiskasvanute emotsionaalsete reaktsioonide
tundmaõppimine toimingutes asjadega. Eseme funktsiooni ei
avasta laps iseseisvalt, vaid selle avab tema jaoks täiskasvanu, mille
tulemusel omandab laps esialgu igapäevaelus kasutatavate esemete, seejärel ka
mänguasjade kasutamisviise. Täiskasvanu on lapse jaoks nii matkimisetalon,
juhendaja kui ka teadmiste ja oskuste hindaja. Lapse jaoks pole tähtis tulemus,
vaid tegutsemine.
Tegutsedes esemetega, hakkab kujunema uus oskus –
laps õpib kasutama mitmesuguseid tööriistu ja abivahendeid (näiteks lusikat,
pliiatsit). Seega peaks 2-3-aastane laps oskama iseseisvalt lusikaga süüa,
tassist juua, kühvliga liiva tõsta jne. Tegutsedes esemetega, areneb väikelaste
silma-käe koostöö ning peenmotoorika. 2-3-aastane laps peab lusika ja
pliiatsiga tegutsedes kasutama kolmikhaaret. Selles vanuses peaks eristuma ka
lapse juhtiv käsi. Tänu esemelisele tegevusele arenevad lapse tajud ning
kujuneb mõtlemine. Arenenud tajud ja mõtlemine tõstavad esemelise tegevuse
kvaliteeti, mis omakorda avaldab positiivset tagasimõju psüühika arengule.
Esemelises tegevuses kulgev käefunktsioonide ja tajude areng loovad peagi
eelduse uute praktiliste tegevuste tekkeks: eneseteenindamine, esemeline mäng
jne.
Väikelapse mängu aluseks on enamasti lapse enda
kogemused ja teadmised esemete kohta ning tema toimingutesse ilmuvad
kujutlused. Varases lapseeas 1,5 eluaastal võib alustada mänguõpetusega, mis
algab mänguasjade tutvustamisega ehk lelude laste jaoks lahti mängimisega.
Täiskasvanu näitab lapsele ette mänguasja lihtsa kasutamisviisi.
Järk-järgult hakkab laps seda kogemust ning kujutlusi üle kandma oma mängu ja
mänguasjadele. Ta hakkab matkima mitmesuguseid tegevusi, näiteks jootma tassist
nukku, vannitama koera, sõitma autoga. Tekib matkimismäng. Edaspidi lapse
maailm järjest avardub. Ta märkab, et põnevam on panna nukk autosse ja teda
siis sõidutada kui autot niisama edasi- tagasi lükata või valmistada nukule
süüa nii, nagu ema teeb. Toiminguid sooritakse korduvalt ja ühtemoodi. Saades
uusi kogemusi, rakendab laps need ka mängu ja seostab neid teatud loogilise
süžeega. Vajalik on lapse toimingute verbaliseerimine
(kommenteerimine) täiskasvanu poolt, mis kinnistab ja üldistab tehtu. Kolmanda eluaasta teisel poolel hakkab laps toiminguid mängus võrdlema
täiskasvanute tegevusega. Ta matkib lähedasemate inimeste rolle (ema, isa,
arst, müüja jne). Tekib rollimäng, mida iseloomustab laste suurt
väljenduslikkus ja emotsionaalsus ning asendus- ja kujuteldavate esemete ja
tegevuste kasutamine.
Tegevus koos saatva kõnega täiskasvanu poolt aitavad kiirendada teadmiste ning käitumisviiside omandamist. Esemelises ja mängulises tegevuses hakkab laps seostama mängu täiskasvanute tegevusega. Lapsele muutub tähtsaks teise inimese käitumise jälgimine ja matkimine.
Tekst toetub magistritööle "Lapsevanema huvid ja vajadused lapse arengu toetamisel ja kasvukeskkonna loomisel Jõelähtme vallas"
Jelena Sepp