Returning Customer
I am a returning customer
Register Account
If you already have an account with us, please login at the login form.
Teie konto on loodud!
Õnnitlused! Teie konto on edukalt loodud!
Nüüd saate nautida liikmeks olemise privileege, mis parandavad Teie ostukogemusi meie veebipoes.
Kui Teil on poe toimimisega seoses mingisuguseid küsimusi, siis palume pöörduda poe omaniku poole.
Konto loomise kinnitus saadeti Teie poolt antud e-posti aadressile. Kui kinnituskiri ei ole Teieni jõudnud lähima tunni aja jooksul, palume võtta meiega ühendust.
Väljalogimine
Olete edukalt välja loginud. Nüüd on turvaline arvuti juurest lahkuda.
Teie ostukorvi sisu salvestati ja see taastatakse järgmisel sisselogmisel.
Keel ja kõne
Järgnevalt antakse ülevaade kõnetegevuse
põhikategooriatest – keelest ja kõnest, mis on kognitiivse arengu ühed
olulisemad tegurid. Keelt vajab inimene, et suhelda teistega ühiskonnas.
Igapäevane keelekasutus annab meile järjepidevat
mõttetööd, mõtlemine ja keel on kaks lähedalt seotud psüühilist funktsiooni.
Ent keele otstarbeks on ka meelelise tunnetuse vahendamine, organiseerimine ja
täpsustamine. Väikelaps omandab keele selgeks õppimise käigus rikkaliku varu
sõnades talletatud teadmisi ja praktilisi oskusi. Kõne on inimesele niihästi
sõnaline mõtlemise aluseks kui ka suhtlemisvormiks. Keel
annab sõnadega indiviidile edasi täielikult valmis kujundatud suhete arusaamise
süsteemi. Selles valikus laiendab laps
ainult seda, mis temale sobib, minnes uhkelt mööda sellest, mis ületab tema
taseme mõtlemise.
Laste kõne areng jaguneb nelja perioodi. Neist
kolm langevad esimesse kolme eluaastasse. Need on häälikuline periood
(koogamine ja lalisemine), sõnalise arengu periood (üksikud sõnad) ja lause
periood (2- kuni 3- ja enama sõnalised lihtlaused). Neljas periood on
jutustamine: kõrvallausete moodustamine, mis saab alguse kolmanda eluaasta
lõpus. Kõne arendamine kolme esimese eluaasta kestel on hädavajalik nii
suhtlemiseks laste ja täiskasvanutega kui ka lapse psüühiliste protsesside
täisväärtuslikuks arendamiseks.
Laps omab kõnevõimet üksnes sotsiaalses
keskkonnas. Tema ülesanne on avastada keele sõnavara ja grammatikareeglid, mida
räägivad ümbritsevad täiskasvanud või vanemad lapsed. Reeglid ehk grammatika
ongi see, mis annab keelele selle ebatavalise jõu, sest võimaldab moodustada
lõpmatult suurel hulgal sõnakombinatsioone. Sõnavara kasvab kiiremini lastel,
kes omandavad rohkem esemete nimetusi. Varase sõnavara areng on väga tihedalt
seotud väikeste laste kogemusega sellest, kuidas tuttavad täiskasvanud sõnu
tuttavates kontekstides kasutavad. Veel enne, kui laps ütleb oma esimesed
sõnad, saab ta aru paljudest sõnadest ja lihtsatest lausetest. Pärast esimeste
sõnade ütlemist hakkab lapse sõnavara täienema kiires tempos.
Lapse teisel eluaastal arusaamine sõnadest
laieneb. Laps saab aru tihti tema juuresolekul kasutatud esemete ja tegevuste
nimetustest ning inimeste nimedest. Lihtsustatud nimisõnadele lisanduvad
üksikud tegusõnad. Kõne kujuneb suhtlemisvahendiks täiskasvanu ja lapse vahel.
Tänu kõnele saab seletustega muuta lapse meeleolu. Enne teise eluaasta lõppu
lisanduvad omadussõnad. Laps hakkab sõnu käänama ja pöörama, nimetab pildil
igapäevasest elust tuntud esemeid ja olendeid ning viimaste tegevust. Kõnest
arusaamise tõttu areneb taju. Ta hakkab võrdlema esemeid ja tegevusi. Areneb
mõtlemine. Laps hakkab järeldusi tegema.
Järgnevalt ülevaade 2-ja
3-aastase lapse kõne arengust. Lapsel esinevad praktilises kõnes ealiste
iseärasustena häälikute asendamine sõnas, sõna algus- või lõpuhäälikute
puudumine ja peenendamine (palatalisatsioon). Kõigi nimetatud iseärasuste üheks
põhjuseks on lapse sõnavara kiire kasv, millega võib kaasneda sõnalise
väljendumise tempokus ja teatavate häälikute järjestikuse hääldamise
ebakindlus. Teise eluaasta lõpust algab lapsel grammatika, eelkõige
vormiõpetuse (morfoloogia) omandamine. Perioodi algust näitab see, et laps
hakkab kasutama kahesõnalauseid, mis kestab kogu koolieelse ea ja jätkub
koolieas kuni üheksanda-kümnenda eluaastani.
Lapse kõne arengut mõjutab kõige enam keskkond,
kus ta elab, tegutseb, suhtleb täiskasvanute ja teiste lastega. Suhtlemisel on
kõne arengus oluline osa. Suhtlusprotsessi tuleks vaadelda eraldi nii tasandilt
täiskasvanu-laps-täiskasvanu kui ka tasandilt laps-laps.
Suhtlustasandil laps – täiskasvanu (1,5 – 3 a.):
e. tegevuslik- situatiivne suhtlemine, mille puhul ettepanek koostegevuseks
tuleb esmalt täiskasvanult, kes on ka ise tegutseja ja kõneleja. Laps matkib
tegevust. Täiskasvanu kasutab kommenteerimiseks lühikesi lauseid, laps aga
omandab kuuldud sõnavorme ja lausemalle. Lapse kõne areneb ühesõnalausungitest
dialoogini. Paraneb ka kõnest arusaamine. Seda hõlbustab kõnet saatev
tegevus.
Esialgu koosneb lapse lause kahe ühesõnalause
ühendamisest. Lauset alustab laps kas oma nimega või siis hiljem asesõnaga mina,
ma.
Kaheaastast last iseloomustavad järgmised omadused: kordab täiskasvanu poolt öeldud lauseid, hakkab tegema lihtsaid
järeldusi, eraldab põhivärve, käänab, pöörab sõnu, kasutab tegu-, omadus- ja
määrsõnu.
Kolmeaastane laps on omandanud suure osa
kõnehäälikutest. Erandiks võib olla r-häälik, sageli ka s ja k.
Kolmeaastase lapse sõnavara kasvab kiiresti. Nüüd
tahab ta palju teada saada ja küsimusigi on tal palju. “Kus?” “Millal?” “Miks?”
küsimused on orienteeritud seoste selgitamisele.
Kolmeaastast last iseloomustavad järgmised oskused: hakkab tarvitama grammatilisi vorme, kuulab huviga täiskasvanu
juttu ja seletusi, saab aru jutu sisust, täiskasvanu abiga kordab tuttavaid
jutukesi, kõnesse ilmuvad mitmesõnalause ja lühem liitlause, kasutab aktiivselt
tegu-, omadus- ja määrsõnu, küsib palju, eriti: “Miks?”, kasutab ka
minevikuvorme, nimetab ja eraldab värve.
Järgnev tasand suhtlusprotsessis laps-laps on
niisama tähtis kui eelpool kirjeldatud lapse ja täiskasvanu vaheline
suhtlemine.
Suhtlemise laps – laps tasandi eripäraks on
suhtluspartnerite võrdsus, mida ei ole lapse ja täiskasvanu vahelises suhtes.
Võrreldes täiskasvanuga suhtlemist peab laps eakaaslasele oma mõtteid
põhjalikumalt selgitama. Kui partner teda ei mõista või kui ta oma otsustes
kahtleb, pöördub ta täiskasvanu poole. Laste kõnes suureneb lisaks nimisõnadele
ka tegusõnade (on vaja suunata kaaslast) ja hinnanguliste omadussõnade hulk.
Suhtluses aset leidev tegevuse kordamine viib lapse tähelepanu tegevuse
sõnalisele taustale. Areneb sõnavara, omandatakse lausemallid. Areneb ka
lastevaheline dialoog, mis esialgu on laialivalguv, kus iga laps räägib oma
teemal kaaslast kuulamata.
Kokkuvõttes on lapse kõne arengus väga oluline roll nii
laste omavahelisel suhtlemisel kui ka täiskasvanu suhtlemisel lapsega. Viimase
puhul võiks juhinduda järgmistest nõuannetest:
·
Lapsega koos
mängides tuleb rääkida tema mänguasjadest;
·
kasutada
lapse kõne ergutamiseks inim- ja loomakujukesi;
·
luua
situatsioone, et laps saaks rääkida;
·
raamatuid
ette lugedes ja pilte vaadates küsida lapse käest küsimusi loetud jutu kohta;
·
mängida
otsimise mänge, lasta tal lugu jutustada;
Kuulamisoskus on keelekasutuse esimesi osaoskusi.
Kuulmisvõime on lapsele sündides kaasa antud, ent see vajab arendamist kuulamisoskuseks.
Kõne arengu seisukohast on kuulamisoskuse arendamine koolieelse ea tähtsamaid
ülesandeid. On oluline, et kuulamisoskus kujundatakse enne seda, kui laps jõuab
lugemise ja kirjutamiseni. Oskus hakata kasutama tegevust saatvat kõnet kujuneb
lapsel pikkamööda. Täiskasvanuga igapäevase koostegutsemise käigus kujuneb
arusaamine täiskasvanu lausete sisust. Kuulamisoskus on aluseks rääkimisele,
lugemisele ja kirjutamisele. Tegevusi ja mänge tuleb toetada kõnega, haarates
juurde liisusalme, sõrmemänge ja luulet. Nende tegevustega anname väikelapsele
võimaluse omandada emakeele suulist vormi. Sel perioodil on keel ja tegevus
lahutamatult seotud.
1-2 aastane laps kasutab 3 kuni 5 – sõnalisi
lauseid. Sõnade tagavara tõuseb 300-ni. Kasutab sõnu “anna”, „otsas“,
„ära/peidus“. Osutab esemele või pildile ning küsib “Mis…?” Nimetamisel näitab
tuttavaid esemeid. Hakkab ennast nimetama nimepidi. Mõistab ja täidab lihtsaid
sõnalisi käsklusi ning korraldusi: too, vii, anna, võta, pane jt. (Kelder
1980).
2–3 aastane laps oskab igapäevaelus kasutada sadu
sõnu, võibolla isegi üle tuhande. Ta moodustab neist lauseid. Laps on
avastanud, et küsimuste esitamisega on hea täiskasvanu tähelepanu pälvida ja ka
informatsiooni hankida. Küsisõnadeks on peamiselt “Kes?” ja “Kus?”. Varasem
kalduvus pudikeelt rääkida on peaaegu kadunud. Üks keelelise küpsuse märke on
see, et laps kasutab järjepidevalt ja õigesti asesõnu “mina” ja “sina”. Lapse
kõne ja keelekasutus muutuvad sellel eluperioodil terviklikumaks, kuna ta
sõnavara on suurem, grammatikareeglitest arusaamine paranenud ja ta ise
enesekindlam.
3-3,5 aastasel lapse kõnes muutuvad laused pikemaks. Laps ei püüa enam oma mõtet paari
sõnaga väljendada, vaid ühendab selleks neli või viis sõna. Nüüd kasutab laps
igapäevaste objektide ja inimeste kirjeldamiseks omadussõnu. Lapse
lemmiktegevusi on kuulata täiskasvanu loetavat või jutustavat juttu. Lapsele
meeldib jutte kuulata ja nüüd elab ta neile ka rohkem kaasa, näiteks
ettelugemise ajal sekkudes ja vesteldes. Kõne edenemine jätkub ning laps muutub
sõnade, fraaside ja lausete kasutamisel aktiivsemaks. Ta kombineerib sõnu,
hoiakuid ja näoilmeid ning muudab oma esituse elavaks ja huvitavaks. Sõnad
voolavad vabamalt ja ilma pingutusteta.
Koolieelses eas lapse keelekasutus areneb suure
kiirusega. On täheldatud, et oluline tõus ilmneb 4-aastase lapse oskuses edasi
anda lihtsat jutukest ning kasutada oma jutus üha keerulisemaid lauseid.
Nimetatud vanuses laps kasutab 1500-1600 sõna ning kõnekeelest saab asendamatu
vahend ümbritseva uurimisel ning küsimuste esitamisel. Hilisema koolieelse ea
(6-7 aastat) jooksul on laps võimeline kasutama täiskasvanule omast
keelekasutust, mille sõnavarasse kuulub üle 2000 sõna.
Kokkuvõttes võib eelnevate alapeatükkide kohta öelda, et kasvukeskkond on lapse arengu toetaja. Selles kujunevad tajude, kujutluste, mälu ja mõtlemise protsessid. Lapsevanema juhendamisel ja toetamisel omandab laps kõne, mis võimaldab tal end väljendada ja valmistuda õppimiseks.
Artikkel toetub magistritööle "Lapsevanema huvid ja vajadused lapse arengu toetamisel ja kasvukeskkonna loomisel Jõelähtme vallas" Jelena Sepp