Returning Customer
I am a returning customer
Register Account
If you already have an account with us, please login at the login form.
Teie konto on loodud!
Õnnitlused! Teie konto on edukalt loodud!
Nüüd saate nautida liikmeks olemise privileege, mis parandavad Teie ostukogemusi meie veebipoes.
Kui Teil on poe toimimisega seoses mingisuguseid küsimusi, siis palume pöörduda poe omaniku poole.
Konto loomise kinnitus saadeti Teie poolt antud e-posti aadressile. Kui kinnituskiri ei ole Teieni jõudnud lähima tunni aja jooksul, palume võtta meiega ühendust.
Väljalogimine
Olete edukalt välja loginud. Nüüd on turvaline arvuti juurest lahkuda.
Teie ostukorvi sisu salvestati ja see taastatakse järgmisel sisselogmisel.
Areng on süsteemi korrapärane liikumine suurema
diferentseerituse ja integreerituse poole. Arengust saab rääkida nii vaimses,
sotsiaalses kui ka kehalises tähenduses. Arengukiirus on erinev.
Vanuseastme piirid määrab ühelt poolt ümbritsevate inimeste kujunenud suhete
ning teiselt poolt teadmiste, tegevusviiside ja võimete arengutaseme vaheline
seos. Lapse ja täiskasvanu vahelisel suhtlemisel omandab laps teatud vilumused,
kujunevad elementaarsed kujutlused, rikastuvad täiskasvanuga suhtlemise viisid,
areneb kõne jne. Vanuseastme eripära määrab lapse elutingimuste, kasvatus- ja
õpetamisvormide muutumine.
Liikumine, mäng ja tegevus soodustavad lapse
kehalist ja psüühilist arengut. Varajases eas omandatud oskused on aluseks
edaspidisele arengule. Varaealise lapse õigel kehalisel ja vaimsel arenemisel
on suur osatähtsus isiksuse edaspidisel kujunemisel. Kui laps on füüsiliselt
terve, areneb ta ka vaimselt. Arengu kiirus ja oskuste omandamine olenevad
kasvatustingimustest. Lapse arengu seisukohalt loetakse määravaks
kolme esimest eluaastat. Antud vanuses kujunevad ja arenevad intensiivselt
motoorika ning tunnetustegevus (tähelepanu, taju, mälu, mõtlemine, kõne).
Kuna 1. kuni 3. eluaastani toimub lapse kiire
areng ning kolmanda eluaasta lõpuks saab temast isiksus, siis oleks vaja
vanemate toetust ja teadlikkust, kuidas väikelast arendada. Lapse üldiseks
soodsaks arenguks on vaja nii emaarmastust, tähelepaneku ja sõbralikku
suhtumist kui ka tema sensoorset ja vaimset stimuleerimist. Lapsel peab olema
mänguasju, millega ta saab tegeleda. Lapsele rahuldust pakkuv tegevus koos
helluse ja õrnusega tagabki normaalse arengu, seega ka intelligentsuse tõusu.
Varases lapsepõlves ei ole õppimine lapsele töö. Kaasasündinud uudishimu ja
sünnipärase tungi tõttu teadmist ning oskuste järele valmistab õppimine algselt
ainult rõõmu. Vaadates teraselt kõike enda ümber, katsudes, maitstes, kuulates,
häälitsedes, uurides, proovides, maha kukkudes, üles tõustes õpib laps
pidevalt. Ta tunneb rõõmu õppimisest ja õpitu korduvast rakendamisest.
Last on võimalik kaasata huvitavatesse
tegevustesse. Selleks tuleks lasta lapsel võrrelda taimi, loomi ja esemeid ning
leida nende sarnaseid ning erinevaid osi. Sellega saab areneda tema
vaatlusoskust ja analüüsivõimet (härjasilmal ja kesalillel on sarnased õied,
aga erinevad lehed jms). Objekte sarnaste tunnuste alusel rühmitades ja rühmale
iseloomulikku nimetust leides arenevad üldistamisoskus ja sünteesivõime.
Lapsega koos tegutsev täiskasvanu peab seejuures väga hästi tundma mitte ainult
lapse arengu seaduspärasusi, vaid ka tema huvisid, tegevuste eelistusi, mõtlemise
eripära ja kõigi nimetatud komponentide kiiret muutumist koos lapse vanuse
kasvuga.
Esimesel kolmel eluaastal on kõige olulisem
omandada püsti kõndimine, verbaalne (kõnes) suhtlemine ja esemetega tegelemine.
Kõndimise oskus laiendab lapse orienteerumisruumi ning võimaldab juurdepääsu
kasvamiseks nii olulisele informatsioonile. Kiiresti areneb ka peenmotoorika.
Laps õpib klotsidest ehitama ja omandab hea koordinatsiooni, mis on vajalik
pliiatsi hoidmiseks, kääride kasutamiseks, nööpide kinnipanemiseks ning
kingapaelte sidumiseks. Mitmekülgne käeline
tegevus loob eeldused mõtlemise arenguks. Regulaarne mängimine ja harjutamine
aitab lapsel omandada keerukamaid võtteid, mis nõuavad täpsemat kontrolli.
Toetudes Lev Võgotski sõnadele, siis on
õppimine seotud vanusega, sest õppimine eeldab teatavat küpsusastet ja kindlaid
eeldusi: mälu, tähelepanu, motoorikat jne. Õpetamise ja kasvamise protsesside
jaoks osutuvad olulisteks just need protsessid, mis pole õppimise hetkeks veel
küpsenud, mis asuvad küpsemise staadiumis. Õpetus on siis hea, kui ta on
arengust ees ja kui laps on sellises tegevuses, mis sunnib teda ennast ületama.
Täiskasvanul on väga oluline roll lapse
juhendamisel. Teadlik lapsevanem on ise aktiivne ja õpihimuline. Täiskasvanu on
lapse erinevatel arenguperioodidel tähelepanelik, abivalmis, toetav ja
innustav. Ta püüab lapsele pakkuda sobivaid tegevusi, mis arendaksid teda
vaimselt, füüsiliselt, sotsiaalselt. Lapsevanem peab meeles pidama et:
·
Lapsele ei
tohi õpetamisel survet avaldada. Kui tal ei ole õppimiseks tahtmist, ei tohi
teda sundida, sest see teeks kasu asemel kahju;
·
väikelapseeas
peab õppimine toimuma mängu vormis, nii et see pakuks rõõmu nii lapsele kui ka
täiskasvanule;
·
väikelapse
õppimise aluseks olgu tema enda aktiivne praktiline tegevus. Niisugused
aktiivse tegevuse käigus omandatud kogemused rikastavad lapse silmaringi ja
aitavad kaasa tema üldisele arengule;
·
arengut
soodustab tegevuse mitmekesisus;
·
anda lapsele
võrdlemise võimalusi, sest ilma selleta pole mõeldav ei edukas õppimine ega
iseseisva mõtlemise arendamine.
Kuigi esimestel eluaastatel vajab laps väga palju täiskasvanu abi, tuleb lapsevanemal siiski arvestada lapse iseseisva toimetulekuga. Lapse arengut toetav täiskasvanu hindab lapse tublidust, annab nõu ja abistab vaid seal, kus seda tõepoolest vaja on, samas last märkamatult aktiivsesse tegevusse kaasates.
Toetub magistritööle "Lapsevanema huvid ja vajadused lapse arengu toetamisel ja kasvukeskkonna loomisel Jõelähtme vallas" J. Sepp