0
1-3 AASTASE LAPSE ARENGUST
1-3 AASTASE LAPSE ARENGUST

Areng on süsteemi korrapärane liikumine suurema diferentseerituse ja integreerituse poole. Arengust saab rääkida nii vaimses, sotsiaalses kui ka kehalises tähenduses. Arengukiirus on erinev. Vanuseastme piirid määrab ühelt poolt ümbritsevate inimeste kujunenud suhete ning teiselt poolt teadmiste, tegevusviiside ja võimete arengutaseme vaheline seos. Lapse ja täiskasvanu vahelisel suhtlemisel omandab laps teatud vilumused, kujunevad elementaarsed kujutlused, rikastuvad täiskasvanuga suhtlemise viisid, areneb kõne jne. Vanuseastme eripära määrab lapse elutingimuste, kasvatus- ja õpetamisvormide muutumine.

Loe edasi
KEEL JA KÕNE
KEEL JA KÕNE


Järgnevalt antakse ülevaade kõnetegevuse põhikategooriatest – keelest ja kõnest, mis on kognitiivse arengu ühed olulisemad tegurid. Keelt vajab inimene, et suhelda teistega ühiskonnas.

Loe edasi
Perekonna ja lapsevanema osatähtsus lapse arengus
Perekonna ja lapsevanema osatähtsus lapse arengus

Üldjuhul vaadeldakse arengukeskkonnana perekonda, kaaslaste rühma ning elukeskkonda. Lapse esmaseks ja samas ka kõige mõjuvõimsamaks ning spetsiifilisemaks arengukeskkonnaks ja –faktoriks on kahtlemata perekond. Eakaaslaste ja muu koduväliste arengukeskkonna mõju lisandub alles hiljem.

Laps on väga paljude sidemete abil perekonnaga seotud. Siin põimuvad suhted ema ja isa, õdede ja vendade, vanavanemate ja sugulaste vahel. Laps jäljendab, talletab ja võtab kõike õige mudelina, olgu see siis hea või halb.

Perekond on hierarhia, kus kõige suurem vastutus lasub lapsevanematel. Vanemad on kohustatud oma lapse eest vastutama, ta üles kasvatama ja arendama. Perekonna edukaks toimimiseks ja kooseluks on oluline, et kõik pereliikmed panustavad ühisesse ellu. Traditsioonilistes ühiskondades peetakse tavapäraseks perekonda, mille moodustavad ema, isa ja lapsed, varasematel aegadel lisaks nendega koos elavad vanavanemad. Emad kulutavad laste eest hoolitsemisele rohkem aega ning on lapse jaoks lähedasemad, isad seevastu mängivad koos lastega ja võtavad ette erinevaid aktiivseid tegemisi. Isade toetava tegevuse tulemusena laste kasvatamisel on lastel täheldatud paremaid tulemusi koolis ja eakaaslaste grupis. Vanavanematel on laste käitumisele nii otsene kui ka kaudne mõju. Kaudne, näiteks vanavanemad toetavad oma lapsi rahaliselt või emotsionaalselt, otsene – vanavanemad kuuluvad samasse leibkonda ja on laste ajutised hooldajad, kui mõlemad vanemad tööl on. Vanavanemad annavad edasi infot ja väärtushinnanguid, on tähtsad suhtluspartnerid ning on emotsionaalseks toeks, kui laps on oma vanematega riius.

Loe edasi
Emakeel
Emakeel

Tove Jansson kirjeldab oma jutustuses ”Nähtamatu laps”, mis juhtub lapsega, keda ei panda tähele ega armastata - ta kaob, muutub nähtamatuks. Nii juhtub ka lapsega, keda ei kuulata, kellega ei räägita ja kelle arvamustel pole tähtsust. Lapse loomulik areng häirub ja ta ei saa osa rikkast keelemaailmast. Keel aga on inimese liigiomane eneseväljendus- ja suhtlusvahend.

Loe edasi
Emotsionaalne ja sotsiaalne areng
Emotsionaalne ja sotsiaalne areng

Lapse kasvatamine algab esimestest elupäevadest. Naeratus, hellad sõnad, puudutused, süles kandmine, rinnaga toitmine – sellest kujuneb vaevumärgatav, kuid samas nii vajalik kasvatamise vorm, mida täiskasvanud nimetavad emotsionaalseks suhtlemiseks. 

Loe edasi
Esemeline maailm ja sellega seotud tegevused
Esemeline maailm ja sellega seotud tegevused

Esemelises tegevuses avalduvad lapse teadmised ja oskused esemete kasutamisviisides. Need omandatakse täiskasvanu juhendamisel, jäljendamisel või nendega koos tegutsedes.

Lev Võgotski  tõi esile laste huvide skeemi, millest selgub, et laste huvide areng on tihedas seoses laste üldbioloogilise kasvuga. Arengu esimesel perioodil õpib laps juhtima oma tunnetusorganeid: liigutama käsi, pead, silmi, tekib huvi igasuguste ärritajate vastu, olgu see vali hääl, ere valgus, kirev värv või muu. Kõik, mis on käeulatuses, topitakse suhu. Järk-järgult hakkab laps kõndima ja teda huvitab avarus, ronimine, roomamine, asjade ümberpaigutamine – last huvitab keskkond. Tunneb huvi üksikasjade, aktiivse tegevuse ja esemete kombineerimise vastu. Lapse peamiseks huviks kujuneb isetegevus, soov ise kõike teha, juhtida oma käitumist. Huvide olemus väljendub lapse vajaduses. Enne kui arenevad teadvus ja enesekontroll, reageerib laps maailmale eelkõige tegevuse kaudu.



Loe edasi
Keskkond lapse arengu mõjutajana
Keskkond lapse arengu mõjutajana

Lapse võimete arendamiseks on vajalik, et ta oleks ümbritsetud rikkalikke aistinguid pakkuva keskkonnaga ja et tal oleks võimalik ümbritsevat uurida ilma suuremate piiranguteta 

Lapse loomulik huvi (kui seda pole halvustatud ega piirata püütud) juhib teda ümbritseva elu tähelepanemise, vaatlemise ja kuulamise oskuseni. Huvi paneb teda mõtlema nähtu ja kuuldu üle, ühendama uusi teadmisi senistega, korrastama neid arutlusi eakaaslaste ja/või täiskasvanutega. Huvi tekitab tegutsemisideid, milles seotakse uurimise käigus teada saadu kujuteldavaga, vallandades sageli imepäraseid fantaasialende. Kõige selle tulemusena arenevad tajud, kujutlused, mälu ja mõtlemine ning hakkavadki moodustuma eluaegseks õppimiseks vajalikud alusoskused.


Loe edasi
Lauamäng "Tähed rajal"
Lauamäng "Tähed rajal"





Lauamäng "Tähed rajal"

Eesmärgid:

·         Kinnistada seoseid häälikute ja tähtede vahel.

·         Harjutada sõna esimese ja viimase hääliku leidmist.

·         Arendada lugemis- ja kirjutamisoskust

Vahendid:

Mängualus, 2-4 lauamängu nuppu, täring, paber

Mängijaid: 2-4

Mängujuhend

Mängul on neli raskusastet, mängujuht valib laste arengu ja mängu eesmärgi järgi sobiva variandi. Mängu alustaja selgitatakse välja täringut veeretades – mängija, kes viskab suurima arvu silmi, alustab mängu ja veeretab uuesti täringut, käies mängulaual edasi niimitu sammu, kui mitu täringul täppe.  Mängija nimetab kas:

·         Tähe, millel tema mängunupp asub;

·         Tähe ja vastava häälikuga algava või lõppeva sõna;

·         Tähe , millel tema mängunupp asub, ja kirjutab selle tähe paberile või

·         Tähe, millel tema mängunupp asub, ja kirjutab lisaks tähele ka sõna, mis algab selle tähega.

Kui mängija ei oska antud ülesannet täita, peab ta ühe sammu tagasi astuma. Võidab see, kes jõuab esimesena raja lõppu.

Loe edasi
Tooted 1 kuni 8, kokku 8 tootest (1 lehekülge)